Vilniaus autobusų stotis

1945 metų lapkričio 18 d. įkuriama Vilniaus keleivių susisiekimo kontora, kurios autobusų parką sudarė 17 senų suremontuotų trofėjinių (vokiečių armijos paliktų) autobusų: „Opel Blitz”, „Mercedes-Benz”, „Bssing”, „Saurer”,„Magirus”, taip pat žmonių vežimui pritaikytos „tritonės” – sunkvežimiai ZIS-5, gauti iš rusų kariuomenės. Ši data ir laikoma įmonės įkūrimo data.

1946 m. kovo 13 dieną Vilniuje pradedamas reguliarus keleivių susiekimas: atidaromas pirmas reguliarus maršrutas „Žvėrynas-Geležinkelio stotis”, o netrukus autobusai pradėjo kursuoti dar dviem maršrutais.

Pirmoji bazė buvo Ukmergės g. 1. Vėliau, 1948 m., ji persikėlė į Savanorių alėją 20 (vėliau – Raudonosios Armijos pr. 4, nes keitėsi pastatų numeracija ir gatvės pavadinimas), o mašinos buvo remontuojamos primityviose dirbtuvėse Ukmergės gatvėje.

Vilniaus autobusų stotis atidaryta 1974 m. balandžio 4 d. Projekto autorius – prof. Vytautas Brėdikis. Stoties patalpos užima 5500 kv. m.

Per parą čia atvykdavo ir išvykdavo apie 20 tūkst. keleivių. 

Pastačius stotį, organizuotas reguliarus susisiekimas su keturiomis tuometinėmis sovietinėmis respublikomis ir devyniasdešimt trimis miestais. Pirmą kartą šalyje suprojektuota, parengta ir įdiegta automatizuota dispečerinės kontrolės ir keleivių informavimo sistema.

Stotis rekonstruota 2000 metais. Autobusų stotis yra Vilniaus centre, šalia geležinkelio stoties, tad ją patogu pasiekti tiek miesto transportu, tiek taksi ar nuosavu automobiliu. Tarpmiestinių ir tarptautinių bilietų kasose kasmet parduodama apie du milijonus bilietų.

Keleivių patogumui autobusų stotyje veikia moderni keleivių informavimo sistema, tarpmiestinių ir tarptautinių bilietų kasos, bagažo ir siuntų skyrius, erdvi laukimo salė, pinigų bankomatai, kavos aparatai, greitosios užkandinės ir kavinės, taksi aikštelės, prekybos centras.

Stotyje įsikūrusioje tarptautinių bilietų agentūroje galima įsigyti ne tik autobusų, bet ir keltų bilietus, lėktuvų bilietus, traukinių bilietus, užsisakyti viešbutį daugelyje Europos miestų, sudaryti kelionės ar civilinės atsakomybės draudimą.

Be pagrindinės paslaugos — keleivių pervežimo, tarpmiestiniais, tarptautiniais ir užsakomaisiais reisais Vilniaus autobusų stotis užsiima papildoma veikla: gabena siuntas; teikia bagažo saugojimo paslaugas; parduoda bilietus į tarptautinius maršrutus; nuomoja reklamos plotus ant autobusų; teikia transporto techninio aptarnavimo paslaugas.

Tarpmiestiniais maršrutais Vilnius sujungtas su daugeliu Lietuvos gyvenviečių. Tarptautiniai maršrutai Vilniaus autobusų stotį jungia su Jungtine Karalyste, Austrija, Vengrija, Norvegija, Švedija, Ukraina, Airija, Graikija, Šveicarija, Danija, Italija, Čekija, Vokietija, Suomija, Ispanija, Portugalija, Belgija, Nyderlandais, Maroku, Lenkija, Estija, Latvija ir Prancūzija.

2018 m. birželį „Lietuvos geležinkelių“ ir Vilniaus savivaldybės atstovai, pristatę Geležinkelio stoties teritorijos modernizavimo viziją, įvardijo pagrindinį pokyčių akcentą,– Geležinkelio stoties teritorija virs į daugiafunkcinį verslo ir mobilumo centrą. Tokia vizija apima daugiau nei 20 ha teritoriją tarp Geležinkelio ir Pelesos gatvių. Centras vadinsis „Vilnius Connect“. Pagal šią viziją ketinama statyti naują Autobusų stotį visai šalia Geležinkelio, atstumas būtų vos šimtas metrų požeminiu tuneliu.

Informaciją parengė:

Valdas Selenis

Informacijos šaltiniai:

  1. Grigaliūnaitė, Violeta. Stoties rajonas Vilniuje pasikeis – naują Autobusų stotį statys šalia geležinkelio.
  2. „Vilniaus autobusų“ istorija.
  3. Vilniaus autobusų stotis

Leave a Reply